Trawa Śpiewa dla Doris Lessing

by

11June06 002Dziś zmarła 94-letnia Doris Lessing, noblistka. Czytałem jej książki po angielsku i oczywiście zacząłem lekturę od jej „afrykańskiej” powieści The Grass is Singing. Polskie tłumaczenie ukazało się dopiero siedem lat temu pt Trawa Śpiewa. Lubię takie synchronizacje słowne, nawet jeśli nie wiem jak je odczytać.Doris urodziła się w znaku Skorpiona i zmarła w nim, w dniu pełni księżyca w Byku czyli w opozycji do jej urodzinowej gwiazdy. Lessing była chyba jedną z najstarszych noblistek w wieku 88 lat, sześć lat temu. Nie była popularna w Szwecji, bo kiedyś była komunistką i wyszła zamąż za komunistę. W tej trawiastej książce, opartej na nieudanym życiu jej rodziców w Płn Rodezji, gdzie mieli farmę kukurydzy, Lessing b.śmiało jak na te czasy opisała romans białej farmerki z Murzynem. Oby jej prochy znalazły szczęście w śpiewającej trawie, która nigdy nie więdnie. 

Tagi: , ,

Odpowiedzi: 4 to “Trawa Śpiewa dla Doris Lessing”

  1. bałwanka Says:

    pięknie pisała,
    ja najlepiej lubię „Lato przed zmierzchem”, tym zostałam zaczarowana
    dużo z tego wynika dla mnie, że Ona była

  2. stefan Says:

    bałwanka, bardzo ciekawie. Chciałoby się wrócić do czytania jej dzieł, może po polsku tym razem, choćby dla takiego zdania z „Lata…”. „Żyła wśród słów i ludzi przyuczonych do używania ich i zużytych przez słowa. Ale teraz stało się dla niej rzeczą ważną, sprawą własnego przetrwania, aby mogła coś postanowić..” Znam to uczucie, ale brak mi czegoś… siły, ochoty, czegoś..Ha! mówi się trudno i🙂

  3. Asha Says:

    🙂 ach Stefan!🙂

  4. stefan Says:

    AsHa, i znowu idę do łóżka o północy dobrej nocy i ciekawych wędrówek po ziemi nieznanej😉

Możliwość komentowania jest wyłączona.


