Ściśle Mówiąc – Mam Tylko Wyczucie

by

Coming-Out DayRobił to w sposób prosty, miał tak zwane wyczucie-to znaczy ściśle mówiąc– dobrą, choć nie popartą naukowym przygotowaniem, znajomość języka.” (Witold Doroszewski: Rozmowy.)
Prof. Doroszewski opisał mnie dość trafnie, chociaż nie miałem okazji spotkać go, nawet na odległość. Moja siostra, polonistka, uważała go za mistrza polszczyzny. W cytowanym zdaniu, Profesor użył dwa zwoje bawełny do opatulenia słowa „dyletant”, bo „tak zwane” i „ściśle mówiąc” to pleonazmy z gatunku „masło maślane”. Ja też jestem dyletantem, amatorem-lingwistą, obmacującym słowa intuicją, którą profesor woli nazwać „wyczuciem”. Juliusz Słowacki był z wykształcenia prawnikiem i urzędnikiem  i stanowczo nie miał poparcia w naukowym przygotowaniu. Miał, natomiast, genialne wyczucie językowe. To samo można rzec o rzeszy poetów, powieściopisarzy i nawet kilku dziennikarzy starszego pokolenia. Słowa rosną jak cebula, bo są śpichlerzem wielu liści-znaczeń. Te znaczenia są mgliste, bo mogą pojawić się nagle (szafa Lesiaka) w kontekście przemijających wydarzeń, albo jako twór wyobraźni (szafa – tajemnicza furtka do świata Narnii) czy  w tytułach pop grup, filmów (Dwaj ludzie z szafą – Polański). Wczoraj był  Międzynarodowy Dzień Wyjścia z Szafy – w polskiej wersji ang. Coming Out – dla ludzi „innej orientacji seksualnej”, których w moich młodych, językowo niepoprawnych, latach nazywano „zboczeńcami”. Aby ktoś inny zrozumiał znaczenie słów, porównań, metafor, które są w moim repertuarze językowym, mam do wyboru albo częściowe lub całkowite niezrozumienie mojego rozmówcy, albo włażenie w grzązki grunt wyjaśnień. Tak np kura jest ściśle mówiąc ptakiem, ale także kobietą (zwykle żoną – kura domowa) lub czymś co przynosi wielkie korzyści i wtedy znosi złote jajka. Telewizja pokonała wczesne „spanie razem z kurami”, rzadkie znalezisko trafia mi się „jak ślepej kurze ziarnko”, pewnie dlatego, że znam się na wielu obszarach wiedzy „jak kura na pieprzu”.Powodem są moje kurze ambicje w myśl złotej zasady „daj kurze grzędę, a ona: wyżej siędę”.

Tagi: , ,


