Leksykografik Słów i Przywidunów – 8

by

stokrotki 1.6 2013 002Stokrotka
Trawnik za oknem przyciągnął dziś mój wzrok masowym pojawieniem się stokrotek. Wyglądają jakby próbowały mi coś przekazać w formie hieroglificznych białych cyberkropek. Takich szyfrów nie mogę ignorować po piątkowym przelocie planetoidy 1988 QE2 nad moją głową. Bellis perennis brzrmi jak mantra łacińska, a Rzymianie nazywali ten kwiat „wojny bez końca”. Czy to nie brzmi ja ostrzeżenie dla QEII? QE2 ma także inne znaczenie w żargonie bankierów: Quantitative Easing – coś jak ilościowe luzowanie systemu monetarnego po raz wtóry. I wreszcie znalazłem dziwne i niewyjaśnione znaczenie Stokrotki, którą zdenerwowany lub podchmielony prezydent Lech Kaczyński nazwał Monikę Olejnik w 2008r. Znany polski matematyk dwóch stuleci, Hugo Steinhous (1887–1972) napisał w swoich licznych aforyzmach : „Kobieta nienasycona – stokrotka.” Może to właśnie miał na myśli Prezydent, a nie zgodnie z teoriami spiskowców jako ksywę agentki Bezpieki. W kilku obcych językach stokrotka nosi miaio „margerytki”, a wśród zdumiewających wariacji są takie okazy jak „Daisy” imię kobiece, „trantinčica”,sedmikráska, „chújú” (chinese), päivänkakkara i bitxilorea. Niektóre z nich można używać śmiało zamiast wulgarnych polskich przekleństw, którym brak tego kwiecistego polotu skromnej stokrotki. PS. Ten „leksykograssik” staje się nudny i pewnie zmienię go na jakąś inną formę blogową, bo nawet Uroczysko lubi renowację od czasu do czasu, dopóki mi starczych sił starczy. Stokrotne stokrotkowe dzięki za czytanie tych bzdurzeń.

Tagi: , ,

Odpowiedzi: 2 to “Leksykografik Słów i Przywidunów – 8”

  1. Signe Says:

    ładne te wyrazy niektóre:)

  2. stefan Says:

    Signe, ja eksperymentowuję cały czas szukając czegoś co pewnie nie istnieje.

Możliwość komentowania jest wyłączona.


