31.Kataryniarz z papugą na Starówce

by

kataryniarz 6 maj 2013Minionej nocy śniłem o moim wybieraniu odpowiedniej muzyki na rytuał kremacji. Jakoś żadna melodia ani instrumenty nie pasowały mi do tej okazji, dopóki ktoś niewidoczny nie spytał, czy dziwny uliczny instrument z moich młodych lat nie byłby najbardziej odpowiedni: katarynka z papugą. ciągnącą losy za opłatą paru groszy. Miałem wyjątkowe szczęście,  bo zarówno ten muzykant, jedyny zawodowy kataryniarz w Polsce, jak i jego instrument i papużka wciąż istnieją w Warszawie.  Ten starszy pan, który nazywa się Piotr Bot  (na zdjęciu) był ukarany mandatem 300zł przez gorliwego strażnika miejskiego. Bot nie przyjął kary, bo jego papuga Carlos nie zajmowała się nielegalnym handlem, sprzedając horoskopy za 2zł.  Sąd odroczył sprawę, bo strażnik był na urlopie (zdrowotnym?).Tego rodzaju katarynka, grająca melodie z czytnika i kręcona korbą, nazywa się po angielsku hurdy-gurdy. Bardziej skomplikowany instrument to barrel organ (organy beczkowe).

Tagi: ,

Odpowiedzi: 6 to “31.Kataryniarz z papugą na Starówce”

  1. mal Says:

    Po co Ci katarynka? Wystarczy sama papuga🙂
    W sklepie zoologicznym, gdzie kupuję smakołyki dla moich kotów, od paru miesięcy stoi klatka z papugą żako. Żal mi ptaszyska, bo jest mądre i piękne, ale poza marzeniami przeciętnego miłośnika zwierząt (4 tysiące, bez klatki).
    W sobotę znów tam byłam, zbliżyłam się do niej, a ona przywitała mnie moim stałym zawołaniem „cześć żakunia” i łypnęła zalotnie pięknym oczkiem.

  2. Signe Says:

    o, piękna prawdziwa błękitna papuga do losów:) nie byłam dawno tam, nie widziałam jej…
    sny się z Tobą nieźle mają:)

  3. stefan Says:

    Czołem żakunia😉, masz rację, jasne, katarynka to była nostalgia dziecięcych lat, ale z papugą miałabyś problem z kotami. Były taka papuga która mówiła „kto to? Jjej pani wyszła, przyszedl facet, dzwoni do drzwi a papużka skrzeczy „kto to?” on odpowiafa „Hydraulik” i tak kilka razy aż zemdlał.bo wrzeszczał . Pani wraca, widzi facet leży u drzwi, wię zawołała „kto to?” A papuga odpowiada: „hydraulik”. Pojętna🙂

  4. stefan Says:

    Signe, ciekawy sen, bo widocznie musiałbym pojechać do warszawskiego krematorium, aby mieć pana kataryniarza z papugą mówiącą „cześć Widunie”. Może ta papuga odsiaduje karę za niezapłacanie mandatu?🙂

  5. tani Says:

    Och, my widujemy tego pana kataryniarza, kiedy odwiedzamy starówkę. Ma długi kucyk, bo ma długie włosy, a w zimie prawdziwą, żywą papugę zastępuje pluszowa😉. Dzieci go uwielbiają. Nie tylko ze względu na papugę.🙂 Macham.

  6. stefan Says:

    tani, dziękuje za naoczne potwierdzenie stnienia.tego zabytku jakim są dziś te „męczybuły instrumentu” z pprzekupką-papugą. Boledsław Prus napisał rzewną nowelkę o ólepej dziewczynce, która tańczyła gdy usłyszała katarynkę na podwórzu (bo kiedyś grali na podwórkach domów) Mach, mach🙂

Możliwość komentowania jest wyłączona.


