28.Zmiotki okryszków z kilku ćwierć-światów

by

A. Obudziłem się w nocy, bo wyczułem święto celtyckie, Beltane –ognie Belenosa- święcone w noc 30 kwietnia-1 maja. Zgasiłem stare ognie i zapaliłem nowe. Żółte żonkile na stole powitały pierwszą zapowiedź wczesnego lata.

 B. Owady to jadło przyszłości, twierdzą naukowcy. Mrówki smakują jak skrobana skórka cytryny, a puree z fermentowanych pasikoników i larwy ćmy, jak ostry sos rybny. Z larw pszczół można zrobić słodki majonez zamiast jajek. Smażona szarańcza i tarantula na grilu też obiecują nowe wrażenia podniebienne.

mantid lacewingC. Kto wymyśla te niezwykłe polskie nazwy dla tysięcy owadzich gatunków ? Polskie sieciarki należą do kategorii Okudlicowatych, a w podkategoriach są Złotookowate i Życiorkowate. Naukowe nazwy: Sisyridae, Chrysopidae i Hemerobiidae.Życiorek lubi polować w szpilkach sosny, a mucha modliszka o wyglądzie ufoludka lubi polować w ultrafioletowym świetle. Tajemniczość tych prastarych istot jest fascynująca.

D.Kos często pojawia się w ogrodzie na zapleczu bloków.  W okresie godowym kos potrafi gwizdać  skomplikowane melodie i naśladować słyszane dźwięki. Ostatnio coraz więcej  kosów miejskich wstawia w śpiew dzwonki telefonów komórkowych. Na te sygnały kosów można tylko gwizdać tak jak on.. Kosy nie boją się ludzi.

E. Jaźwiec ( jazwa-nora) – borsuk, nocny zwierzak, wszystkożerny, jest obsesyjnie czysty i chyba jedyny wśród podziemnych zwierząt, który ma ubikacje blisko komory gdzie śpi. Jest towarzyski, tolerancyjny, ale potrafi bez ceregieli wyrzucić i nawet zabić gościa, który zasiedział się u niego zbyt długo.

F. Złote Lata Dwudzieste (Roaring Twenties) to moje dzieciństwo. Moja najstarsza siostra obcięła sobie włosy na „chłopczycę” i nosiła dziwne sukienki bez wcięcia w talii, które chyba wyglądały jak worek, chociaż mały chłopak nie znał się na tego rodzaju zmianach w modzie. Włosy na chłopczyce wprowadził w modę polski fryzjer, emigrant w Paryżu „Antoine” (Antoni Cierplikowski z Sieradza, syn ubogiego szewca, a potem bogacz-fryzjer).

G. Przebojem tych zamierzchłych czasów była piosenka „całuję twoją dłoń. madame”, którą hałaśliwie (wina ówczesnych, prymitywnych nagrań) śpiewał Mieczysław Fogg. Znalazłem lepszą wersję w wykonaniu Piotra Fronczewskiego, znanego aktora, który lubił śpiewać przedwojenne szlagiery (dziś zwane „hitami”). Miał też pseudonim Franek Kimono, pod któym wydał „żartobliwą” muzykę disco.

HSzczypiorek stał się ostatnio moim ulubionym dodatkiem do potraw, zwłaszcza do porannej jajecznicy  i kilku innych potraw. Jest bogaty w witaminę B2 i C, żelazo, fosfor i potaż. Co najważniejsze, ma fioletowe kwiaty, więc wzmacnia czakrę trzeciego oka, które jest mi potrzebne do przywidzeń.i ciekawych snów. Rurkowate liście trzeba uszczknąć i szczypać, aby rozdrobnić.

Tagi:

Odpowiedzi: 8 to “28.Zmiotki okryszków z kilku ćwierć-światów”

  1. Signe Says:

    dziś będę tu wpadać i wypadać sto razy, nazbierałeś rewelacji, bez których się nie obejdę!!! dziękuję po stokroć!!! stokrotnie, stokrotkowo, jest tak zimno, deszczowo, niemajowo, ze wyobrazić sobie pasikonika na liściu to wyczyn, dzięki za nazwy…. życiorki???
    dobrego, ciepłego dnia (może ciepło zahaczyło o Twoją ulicę?)
    macham, zwyczajem tutejszym:)

  2. stefan Says:

    Signe, a ja myślałem, że poza mną nikogo ten zbiór okryszków z webowego sezamu nie będzie interesował, Cieszy mnie twój odzew i obietnica wpadania z wizytą. Trawoskoczki też się cieszą.
    Jest pięknie, słonecznie, bezchmurnie więc wysyłam cieplutkie promienie, aby zmieniły pogodę jak najszybciej. Odmachiwam🙂

  3. Signe Says:

    och, dziękuję, jest szaro, ponuro, bardzo zimno, zieleń piękna, ale jeszcze niedokończona w zieloności, teraz wpadlam sprawdzić pasikonika, i czy się myliłam, że jest o mrówkach? o mrówkach historie szczególnie ważne
    wygrzewaj się, złap słońce:)

  4. stefan Says:

    Signe, mamy zdumiewającą pogodę. Powiew wiatru zmieni twoją słotę na suońce złote, ale najpierw trzeba usunąć te bzdury które czytam w mediach. Wpłyf słóf na pogodę -praca doktoralna.Mrówki są bardzo ważne, ale pszczoły ważniejsze. Cierpło jest w słonku, a w cieniu chłut.😉

  5. Signe Says:

    chłut!!! jednak nie leje i będziemy jechać zakupy robić gruntowne:)
    zaraz znikam, tu mnóstwo owadów do odwiedzania zostawiłeś, dzień dobry, wrócę:)

  6. stefan Says:

    Signe, dzień dobry, ale niebieskie niebo zniknęło i jest dreszczowo.
    Powodzenia w zakupach gruntów, oby obrodziły;) Nie mam dzić tematów na blogowanie, ale może po śniadaniu🙂

  7. ewa999 Says:

    Szczypiorek to również mój ulubiony dodatek do potraw.🙂 Miło Cię znowu tutaj czytać Drogi Widunie :))

  8. stefan Says:

    ewo, cieszy mnie ta wspólnota szczypiorkowa. Pasuje mi do prawie każdej potrawy, czasem z dodaniem pietruszki. Dlaczego „mieć pietruszkę” znaczyło dawno temu „bać się”? Uroczysko ma jakąś tajemną rolę w utrzymywaniu mnie przy życiu. Miło mi, ż zajrzałaś🙂

Możliwość komentowania jest wyłączona.


