Dziwny Taboret Niepewnych Oczekiwań

by

Internet jest  tajemniczy jak niezbadana głębia oceanów. Obserwuję z rosnącym podziwem codzienny połów bezładnej ławicy snów w chaotyczną sieć naszej fejsbukowej jawy. Rybacy-internauci wyłapują w oka mgnieniu każdą „grubą rybę” śnienia i pokazują ją z dumą w wielotysiącznych odsłonach. „Puste krzesło” jest najnowszym wielorybem, które wpędził do sieci Brudny Harry- Clint Eastwood. „Empty chair” ukazał się dziś na 160ml strone webowych; „puste krzesło” ma 591,000 stron; a na jutubie można posłuchać portugalskiego caderia vazia -wiele pustych krzeseł do wyboru. Hałastra sieciowych rybaków nie ma, oczywiście, zielonego pojęcia o głębszym, symbolicznym znaczeniu tego pustego taboreta, zydla czy stołka. Van Gogh malował takie puste krzesła jako „… symbol nieobecności człowieka bliskiego, motyw związany zresztą z daleką, średniowieczną i dawniejszą nawet tradycją symboliczną..Początkowo było to krzesło ojca, później Gauguina — dwóch spośród ludzi, z którymi związki van Gogha nacechowane były bogactwem podświadomych więzów i nie pozbawione były komplikacji psychopatycznych.”(Białostocki: Histoiia sztuki – Symbolika van Gogha) Leopold Unger podał w Wyborczej swoją interpretację (jedną z wielu) symboliki pustego krzesła: „Puste krzesło wymyślili Żydzi jakieś 3800 lat temu. Od tego czasu przy stole Sederu, czyli kolacji na rozpoczęcie święta Paschy obchodzonego na pamiątkę wyjścia Żydów z niewoli egipskiej stoi zawsze jedno puste krzesło, a na stole pusty kieliszek. Krzesło i kieliszek czekają na pojawienie się proroka Eliasza, którego powrót zapowie nadejście Mesjasza i epoki porozumienia. Dziś to się nazywa komunikacją między ludźmi.” Puste krzesło może być też formą protestu politycznego (gen.de Gaulle) lub walki o władzę.  Po dziwacznym wyskoku Clinta, puste krzesło stało się symbolem nieuniknionych zmian, snem ludzkości, który próbuje się ujawnić na swój zwykły, żartobliwy sposób. Czasownik „eastwoodować” (wschódrewnić?) stał się nagle memem – naśladowniczym genem kultury internetowej, gdzie mem „puste krzesło” jest głęboko wryty w naszą podświadomość. Według niektórych źródeł ostatnie sondaże opinii publiczne wskazują, że  Amerykanie zdecydowanie będą głosować na puste krzesło. Inni ludzie czekają na powrót Eliasza. Postawiłem moje puste krzesło na  balkonie i będę czekał na Bóg wie kogo.😉

Tagi: , ,

Odpowiedzi: 8 to “Dziwny Taboret Niepewnych Oczekiwań”

  1. AsHa Says:

    Tak, ciekawy symbol to puste krzeslo. Przypomnialo mi sie takie puste miejsce albo dodatkowe miejsce przy stoke wigilijnym. To potencjalnie cos w rodzaju zaproszenia i nadzieji. A w sumie niewiadoma. Moze ludzie lubia zagadki. Pomylsalam sobie.

    pozdrawiam i dzieki za to krzeslo, bo sama bym chyba nie dotarla do zrodel sprawy.

    pa, mam nadzieje, ze kolanko lepiej.

  2. stefan Says:

    AsHa, tak, puste krzesło przy wigilii dla niespodziewanego gościa albo kogoś kto odszedł na zawsze.Dla mnie to symbol czekania na coś, na rewelację? Kolano lepiej, ale fizjoterapeutka która odwiedziła mnie dziś była zdumiona i wyznała, że to coś czego nie potrafi zrozumieć, bo nigdy takiego kolana nie spotkała w jej długiej praktyce. No, jasne. Widun ma kolana-odmieńce. (smętny wzdych)

  3. AsHa Says:

    A to ciekawe z tym kolankiem. Wiesz, podobnie bylo u mnie pare lat temu – jakis lekarz ogladajacy zdjecia rentgenowskie powiedzial, ze mam inaczej zbudowane kolana., Zbieg okolicznosci. A moze jestesmy spowinowaceni…jakos. Kto wie:)))

    pozdrawiam Stefanie, z tym aniolem upadlym to bardzo fascynujace i mam w sobie niezmiernie duzy rezonans na to wszystko, ciekawe co dalej…

  4. stefan Says:

    AsHa, tak, tak, jesteśmy „odmieńcami” i takie właśnie jest nasze dziwne powinowactwo. Na szczęście fizjo Helena miała b.otwarte podejście do moich „dziwactw”. Nawet dyskutowaliśmy reiki. O tych „upadłościach” porozmawiamy gdzie indziej, ok?

  5. AsHa Says:

    ok, dzieki, dobrze, ze jestes! i wiesz, chyba od poczatku miales racje…

  6. stefan Says:

    AsHa, już wysłałem kilka luźnych myśli na ten temat. Od czasu do czasu zdarza mi się mieć rację i wtedy skaczę z radości o tyle, na ile mi pozwala moje „upadłe kolano”.😉

  7. AsHa Says:

    :))))

  8. stefan Says:

    (((😀 ))

Możliwość komentowania jest wyłączona.


