660.Tajny Szyfr Zimorodka Odczytany

by

Mój eksperyment  z polszczyzną w tłumaczeniu Gugla był drogowskazem, który był tak zabawny, że go z początku nie dostrzegłem. Sny i słowa są wielowarstwowe. Normalnie, odczytujemy z nich te znaczenia, które zawierają jakąś informację w naszym rodzinnym języku. Tutaj właśnie tkwi jak zadra nasz kompleks Wieży Babel – bałagan wielojęzyczny.  Tłumaczenie znaczeń, tych czy innych, przy pomocy Gugla, daje wgląd w to właśnie co jest ukryte i co można jako tako odcyfrować. Moje zbiory wielu tłumaczeń jednego słowa będę teraz umieszczał w osobnym blogu,który nazwałem „Wokabularzem Widuna” http://antrim88.wordpress.com/ . W Uroczysku będą pojawiać się rezultaty moich chaotycznych poszukiwań. Na warsztacie siedzi malutki zimorodek, pięknie upierzony i nie większy od wróbla. Przyfrunął do Uroczyska w płatkach śniegu, jak przystało na zwiastuna zimy. Wikipedia wylała wiadro zimnej wody na moje zimowe fantazje, tłumacząc mi, że ponieważ on buduje gniazdo „w norze wygrzebanej w urwisku (stąd pierwotna nazwa ziemorodek)”. Ojej, to mi pachnie etymologią ludową, zwłaszcza gdy autor nie powołuje się na żadne źródła. Ziemorodek a może zimordek, bo ryje te tunele dziobem? Szukam jakichś powiązań zimorodka z zimą i wpadam w grecką legendę o rybaku i jego wiernej żonie Halcjonie, których bogowie upamiętnili jako parę halcjonów czyli greckich zimorodków. W Grecji zimorodek buduje gniazdo  „siedem dni przed i siedem dni po przesileniu zimowym”. Eol, ojciec Halcjony, ucisza wiatry w styczniu gdy w Grecji ociepla się i pozwala jej na spokojne budowanie gniazda. W angielskim jest powiedzenie „ dni zimorodka” (halcyon days) czyli bezwietrzny okres czasu.. Innymi slowy, zimorodek był od wieków symbolem zimy, ale tylko w Polsce zachował to stare znaczenie. Material na temat zimorodka jest tak głęboki, że mój wpis byłby zbyt długi, gdybym chciał – jak on- nurkować po złote rybki. Dodam jednak, że ten piękny ptak jest z pewnością pod opieką  mojego znaku astrologicznego, bo Panna/Ryba to przecież Zimorodek w akcji. Niestety, na zgłębianie astrologii Zimorodka brakło mi czasu. Poczytajcie sobie Wokabularz Widuna, albo posłuchajcie kojącej muzyki halcyon days

dni zimorodka 

 

Odpowiedzi: 4 to “660.Tajny Szyfr Zimorodka Odczytany”

  1. nyema Says:

    byłam tam, zachwycać się Guglem, bardzo lubię mieszać mi w głowie za pomocą wszystkich sposobów, ziemiorodki niemożliwe, to nie może być o ptakach tylko na przykład o kawałkach kruszcu, którym posługują się bajki; muszą być zimorodki, gdy śniegi duże, a wiatr uciszony:)

  2. stefan Says:

    nyema: dzień dobry – mam nowe przysłowie: nie wywołuj zimorodka w zimie, bo cię zasypie śniegiem po pas. Tak mi wygląda dziś rano moja ulica i ogrody. Zasypane głębokim śniegiem. Jest pięknie.Ale bardzo zimorodnie. Co za utrapienie z tym halcjonem!🙂

  3. nyema Says:

    wielki mróz i wielkie słońce jednocześnie!!!
    gdzie jesteś?
    gdzie zimorodki zimują?
    dzień dobry?

  4. stefan Says:

    nyema: dzień dobry, ale deszcz leje, śnieg topnieje, wraca normalność +4. Wpis prawie gotowy, ale zmogło mnie życie i poszedłem spać, aby późnym rankiem wstać i zobaczyć tragicznie topniejącego bałwana. Omen dnia. Mróz i słońce brzmi ładnie.🙂

Możliwość komentowania jest wyłączona.


